Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Saturday 9 August 2014

Resepi: Kentang Putar dabboommmm bersama Sos Lada Hitam Terangkat Ala Kepsi~

Assalamualaikum kawan2.. ~Apa agaknya khabarmu disana, disini ku sedang dibelenggu rindu~~ tudiaaaaaa, karokkzzzz!! korang tertanya2 ke lagu apa ni? haaa, inilah lagu Dafi, Bila Terasa Rindu.. dah berzaman xdengar lagu ni, tringat pulak tetibe tadi.. heee.. ok la, macam mana hari anda hari ni? hepy?? bagusss!! Aku pun hepy juga harini.. heee.. pagi2 lagi dah menyental cik BET, nak anto polish kedai mahai bonar kan, meh kite sental sendiri.. wakakakaka.. heppyy tengok dia yang shining2 tu, moh kite ke dapur pulak.. menu hari ni, Kentang Putar dabboommmm bersama Sos Lada Hitam Terangkat Ala Kepsi~ kenapa dabboommmm? jangan tanya.. itu je yang terlintas di fikiran aku masa tulis tajuk entry tadi.. wakakakakaka.. :DD

"Alahai chek mek, kentang putar je.. senang koottttt~" waduhhh2, betul, memang senang pun.. tapi dalam apa2 masakan pun, se'simple' telur dadar pun ada yang sedap, dan ada yang xsedap kan? haaa, hari ni aku nak story resepi kentang putar yang sedappp punyyeerrr~  kepada hantu gila kentang putar Kepsi macam aku ni, leh la korang try wat sendiri kat rumah k.. dijamin puasss dan bersih dan halal dannnnn kenyanggg bangatt.. heeeeeee.. dah puas bebel, jom usha resepi ni sat.. :)

Bahan A (kentang putar):
  • 4 - 5 biji kentang saiz medium
  • 1/2 cawan susu segar
  • 2 sudu besar mentega
  • garam
Bahan B (Sos):
  • Air rebusan sayur (*cara wat di bawah k..)
  • 4 sudu tepung gandum
  • 5 sudu mentega
  • sedikit sos lada hitam botol dan sos tiram 
  • garam

Cara-cara:
  1. Kupas dan potong dadu kentang.. rebus bersama air dan garam sehingga empuk..
  2. Lenyekkan kentang yang sudah masak (*leh juga guna mixer/blender/garfu biasa punn boleehhh..) bersama dengan susu dan mentega.. pastikan kentang mendapat tekstur seperti yang diingini, kalau terlalu pekat, leh tambah susu.. Taburkan sedikit lada hitam halus.. 
  3. Dah siap kentang, kita ketepikan dulu..
 -kentang yang dipotong dadu-


-aku pilih untuk mix dengan mixer supaya sekata dan halus-

4. Untuk sos lada hitam yang ummpphhhh terangkat, kita perlukan air rebusan sayuran yang sedap.. Cara-caranya, kita rebuskan bawang merah, lobak dan kiub pati ayam (*pangkal lobak yang tidak digunakan pun boleh direbus sekali..) sehingga semua bahan empuk.. tapiskan air rebusan, dan sayuran yang dah masak tu kita boleh gunakan dalam masakan len.. jangan buang tau, membaziaqq!!

 -cuci bersih bahan2 sebelum dicampakkan kedalam periuk ye.. hee..-

-rebus sampai lobak dan bawang betul2 empuk ye.. btw, suka betul bau dapur masa rebus stok ni, wanggiiii jeeeee.. :) -

5. Panaskan mentega di dalam periuk dan masukkan tepung gandum.. kacau (whisk) sehingga tepung xberketul-ketul.. Tuangkan air rebusan sayuran tadi dan kacau sehingga pekat..

6. Masukkan sos lada hitam, sos tiram serta garam.. Pastikan rasanya sesuai, tidak terlalu masin dan tidak terlalu tawar.. Letakkan sedikit lada hitam halus untuk menaikkan seri sos tu.. heee.. 


7. Taraaaaaa!! kentang dah siap, sos pun dan siap.. Jom ajak satu family makan Kentang Putar dabboommmm bersama Sos Lada Hitam Terangkat Ala Kepsi~ 



-kenapa sos tu berketul2?? sebab silap sendiri terkurang letak mentega, so tepung xleh nak larut sepenuhnya.. huhu.. don worry, dalam resepi yang aku bagi tu dan dibetulkan amount mentega yang secukupnya.. heee...-




ok la, perut pun dah kenyang.. alhamdulillah, puas makan bila masak sendiri kat rumah.. orang kata, orang perempuan ni biar la xpandai memasak tapi jangan MALAS MEMASAK!! huhuhu.. sentap mak ngah sekejap.. haha.. so gegurllzzz sekalian, jom sama2 kita usaha untuk jadi orang yang RAJIN MEMASAK.. heee.. daripada xmahir, lama2 jadi expert macam masterchef pulak.. baru syookkkk.. hee..

ok la uoolzz, sampai sini saja entry kali ni.. selamat mencuba yeeee~ daaaa, assalamualaikum.. :)




#prayforpalestine #prayforgaza #supportgaza

No comments:

Post a Comment